Boskovet.cz

Domácí péče o zdraví kočky

Zde je uvedeno několik bodů, kterými můžete zlepšit zdraví Vaší kočky přímo u Vás doma:

Kartáčujte kočku alespoň jednou týdně. Pročesávání srsti stimuluje krevní cirkulaci kůže, odstraňuje zacuchané a zplstnatělé části srsti a udržuje pěkný vzhled kožichu. Při vyčesávání si můžete všimnout lysích nebo poraněných míst nebo otoků. Pokud je to nezbytně nutné, můžete upravit i drápky. Rádi Vám ukážeme, jak srst správně kartáčovat a krátit drápky. Také se nezapomeňte podívat do obou uší a zkontrolovat, jakou barvu má ušní maz a zda uši nezapáchají - obojí může značit infekci a zánět ucha. Každoročně se setkáváme u mnoha pacientů s problémy, které mohly být právě díky pravidelné péči o srst zachyceny už v počátku.

Ujistěte se, že Vaše kočka má dostatek pohybu vzhledem k jejímu věku a plemeni. Veterinární lékař Vám rád poradí, co Vaše zvíře potřebuje. Pohyb stimuluje správnou funkci kostí a kloubů, podporuje růst svalů, redukuje zásoby tuku, udržuje kočku v dobré kondici a šťastnou. Pokud je Vaše kočka zvyklá na vodítko, vycházky jsou skvělým řešením. Pokud ne, zkuste použít interaktivní hračky, které povzbudí kočku ke hře. Snažte se udělat si chvilku na hraní jednou nebo dvakrát denně, pokud Vám veterinární lékař neřekne jinak.

Krmte vysoce kvalitním krmivem a omezte podávání zbytků ze stolu nebo pochoutek. Ne všechna krmiva mají odpovídající složení živin - u dražších prémiových krmiv odráží cena složení, které se na základě výzkumů a přísných kontrol ukázalo jako nejlepší. Tato krmiva mají pečlivě balancovaný poměr živin a vše ostatní, co Vaše kočka sní, tuto rovnováhu narušuje. Jídla a potraviny, která nejsou určena kočkám, by neměla nikdy překročit 10% celkového objemu snězeného za den, i tak malé množství může způsobit zažívací potíže. Nepodávejte kočkám ani mléko, protože může narušit trávící pochody a způsobovat průjem.

Koťata mladší 4 měsíců by měla být krmena 4-krát denně; koťata mezi 4. až 6. měsícem stáří pak 3-krát denně a kočkám starším půl roku by měla být předkládána potrava 2-krát denně. Kočkám taktéž svědčí situace, kdy je miska s jídlem stále doplňována a mají tak neomezený přístup ke krmivu. Na druhou stranu tento způsob krmení neumožňuje zaznamenat, jaké množství denně kočka sní. Speciální nároky na výživu mají také březí a kojící zvířata. V případě dotazů se obraťte na svého veterináře. Kočky by měli mít také neustálý přístup k čisté vodě.

Čistěte kočce zuby. Je to jednodušší, než se zdá - zeptejte se doktora nebo sestry, jak na to. Používají se speciální zubní pasty s příchutěmi, které mají kočky rády. Nepoužívejte lidskou zubní pastu, mohla by zvířeti způsobit zažívací potíže, pokud by ji spolkla. Pokud se Vám nedaří zuby přímo čistit, stačí je potírat antibakteriálním zubním gelem. Každodenní péče o chrup je důležitá z hlediska prevence vzniku onemocnění, jako jsou bolestivé zubní kazy, hromadění plaku a následné usazování zubního kamene nebo záněty dásní. Zubní kámen vede k rozvoji periodotálních problémů, zápachu z tlamy a vypadávání zubů. Bakterie obsažené v plaku a kameni se navíc mohou vyplavovat do krve a způsobit nebezpečné infekce dalších orgánů jako jsou srdce, játra nebo ledviny.

Zajistěte si pro svoje zvíře ,,kufřík první pomoci". Lékárničky pro lidi často neobsahují potřebné vybavení a materiály. Mít po ruce takovou lékárničku pro kočku Vám pomůže např. omezit ztráty krve nebo ošetřit zranění než vyhledáte odbornou pomoc. U drobných potíží můžete s pomocí rady veterináře ošetřit zvíře i sami doma.

Boskovet.cz